Pohdi miten vammaisen henkilön vammaistyö on muuttunut 1900 luvun alusta vuoteen 2016?
-
1800 luvulla vammaisia kuvattiin erilaisilla alentavilla termeillä,
kuten; raajarikko, vaivainen, aistiviallinen, tylsämielinen. Vammasia
lapsia tapettiin ja pidettiin erillään muista ihmisistä. Pikkuhiljaa
kristinuskon myötä, asenteet alkoivat muuttua ja vammaisia alettiin
sääliä ja suojella.
- Luotiin köyhäintaloja ja jaettiin vastuita, kuka hoitaa milloinkin vaivaisia.
-
Jo ennen uutta vaivaishoitoasetusta mielisairaanhoito alkoi eriytyä
vaivaisten ja vammaisten hoidosta. Mielisairaanhoito liitettiin osaksi
sairaalatoimintaa 1840-luvulla. Tärkeimpänä tarkoituksen ei tosin
niinkään ollut hoidon kehittäminen vaan vaarallisina ja väkivaltaisina
pidettyjen ''hullujen'' eristäminen.
- Vaivaistalojen määrä kasvoi nopeasti, ja vähitellen koko käsite ''vaivainen'' alkoi muuttua.
-
Kaupungit olivat kehityksen edelläkävijöitä. Niihin ryhdyttiin
perustamaan kaupunginsairaaloita ja vammaisille tarkoitettuja
erityiskouluja. Vaivaishoito -termi korvattiin köyhäinhoito -termillä ja
köyhäintalot muuttuivat kunnalliskodeiksi 1900-luvun alkupuolella.
- Vammaisten sairaanhoito oli hyvin kehittymätöntä 1800- luvun Suomessa.
-
Sairaanhoitajakoulutus alkoi maassamme 1867 Helsingin
Diakonissalaitoksen yhteydessä, mutta valtion järjestämä
sairaanhoitajakoulutus alkoi vasta 22 vuotta myöhemmin.
-
Sairaanhoidon tavoin vammaisten koulutus kehittyi nopeaan tahtiin
1800-luvun loppupuolella. Ensimmäinen kuurojenkoulu perustettiin jo 1846
Porvooseen. Sokeiden opetus alkoi Helsingissä ruotsinkielisenä 1865 ja
Kuopiossa suomenkielisenä kuusi vuotta myöhemmin. Kehitysvammaisille
syntyi oma koulunsa Pietarsaareen 1877 ja liikuntavammaisille työkoulu
Helsinkiin 1890.
-
Näkökulma oli muuttunut: vaivaisten joukosta erottui erilaisia ihmisiä
yksilöllisine avuntarpeineen ja kehittymismahdollisuuksineen. Alettiin
oivaltaa, että avustettavana olemisen sijasta monella heistä olisi
sopivan hoidon ja koulutuksen turvin mhadollisuus tehdä mielekästä työtä
ja ansaita itse elantonsa.
- Järjestäytynyt yksityinen hyväntekeväisyys lisääntyi voimakkaasti eri puolilla Eurooppaa 1800-luvun alussa.
-
Vaikka vammaistyö Suomessa vähitellen muuttui järjestäytyneeksi,
aikaisempaa paremmin vammaisten yksilölliset tarpeet huomioon ottavaksi
ja yhteiskunnan vastuulleen ottamaksi, kehitysvammahuollossa 1900-luvun
alkupuoli oli varsinkin yleisten asenteiden valossa synkkää aikaa.
-
Yhteiskunnan suojelemiseksi uuteen avioliittolakiin 1929 lisättiin
aikaisempaa huomattavasti enemmän avioesteitä. Läheisen sukulaisuuden
lisäksi ehdottomia avioesteitä olivat mielisairaus ja tylsämielisyys.
Lisäksi kaatumatautisten (epilepsiaa sairastavat), sukupuolitautia
sairastavien ja synnynnäisten kuuromykkien avioliittoihin piti saada
presidentin lupa.
-
Pakkosterilisaation laki astui voimaan 1935. Se kohdistettiin
tylsämielisiin, vähämielisiin ja mielisairaisiin. Sitä käytettiin
lähinnä niissä tapauksissa, joissa oli pelättävissä, että
vajaakelpoisuus periytyisi jälkeläisiin tai lapset jäisivät asianomaisen
vajaakelpoisuuden vuoksi huoltoa vaille.
- Kehitysvammalaitoksissa tehtiin potilaan tahdosta riippumattomia sterilisaatioita yleisesti vielä 1950- ja 1960-luvuilla.
-
Suurin osa vaikeastikin kehitysvammaisista asui 1900-luvun alkupuolella
kodeissaan, monet aikakaudelle tyypillisesti hyvin puutteellisissa
olosuhteissa. Vammaista lasta pidettiin usein myös hävettävänä, ja hänet
saatettiin sen vuoksi piilottaa perheen ulkopuolisilta ihmisiltä.
Kunnallisessa vaivaishoidossa ei juuri ollut kehitysvammaisille sopivia
hoitopaikkoja.
-
Vaikeasti kehitysvammaisten laitoshoito alkoi 1907 Sortavalan
Diakonissalaitoksen yhteyteen perustetusta pienestä
vajaamielislaitoksesta.
-
Sotien jälkeen yhteiskunta otti aikaisempaa slekeämmin vastuun
kehitysvammahuollon järjestämisestä. Suomeen alkoi syntyä
keskuslaitosjärjestelmä, jossa eri puolilla maata sijaitsevat laitokset
kantoivat päävastuun kehitysvammaisten huollosta.
-
Uusien keskuslaitosten perustamisen ansiosta laitospaikkojen määrä
nousi huomattavasti. Vuonna 1950 paikkoja oli 860 ja vuonna 1980 5590.
Koska avohuolto ei kehittynyt samaa tahtia laitosten kanssa, niihin
muutti myös ihmisiä, jotka olivat lähinnä vain opetus- ja työtoiminnan
tarpeessa.
-
Kuntoutukseen kiinnitettiin paljon huomiota jo 1960-luvun lopulla, jopa
niin paljon, että tavallinen elämä ja vapaa-ajan vietto saattoi joskus
jäädä taka-alalle.
-
Laitoskeskeinen ajattelutapa alkoi vähitellen muuttua hajauttamista
suosivaksi ja avohuoltoa alettiin voimakkaasti kehittää 1970-luvulla,
samaan aikaan kun viimeisiä keskuslaitoksia vielä rakennettiin
Helsinkiin ja Kainuuseen.
-
Suomen talvi- ja jatkosodassa vuosina 1939-1945 vammaitui pysyvästi uli
90 000 ihmistä. Vammaisuudesta tuli näkyvä ja nopeita toimenpiteitä
vaativa ilmiö yhteiskunnassa.
-
Vuonna 1946 tuli voimaan invalidihuoltolaki, joka takasi muillekin kuin
sodassa vammautuneille oikeuden saada valtion kustantamaa tai tukemaa
lääkintähuoltoa, koulutusta ja työhuoltoa. Lain invalidi-käsitteen
piiriin luettiin raajavammaiset, eräiden sairauksien vuoksi pysyvästi
vammautuneet sekä sokeat ja kuuromykät.
-
Suomessa 1921 voimaan tullut oppivelvollisuuslaki vapautti
oppivelvollisuudesta ainoastaan ''tylsämieliset idiootit''. Kuitenkin
osa heikkolahjaisista tai fyysisesti vammaisista oli myös mahdollista
vapauttaa koulunkäynnistä.
- Poikkeavien lasten laitoshoitoa suosittiin yleisesti sekä asiantuntevaan hoitoon että erilleen sijoittamisen etuihin vedoten.
-
Kun kansakoulun vaatimustaso nousi, aikaisempaa pienempiinkin
poikkeamiin, kuten lukemis- ja kirjoittamishäiriöihin, alettiin
kiinnittää huomiota. Suurimmat kaupungit alkoivat oma-aloitteisesti
järjestää erityisopetusta joko pienille ryhmille omissa luokissaan tai
osa-aikaisesti muun opetuksen lomassa.
-
Aistivammaisten lasten opetus siirtyi erilliskouluista ja laitoksista
osaksi kunnallista koululaitosta vasta vähitellen 1950-luvun lopulta
alkaen. Kehitysvammaisten harjaantumisopetus tuli osaksi peruskoulua
vasta 1985. Lievästi heikkolahjaisia opetettiin apukouluissa ja
käytöshäiriöisiä varten alettiin perustaa tarkkailuluokkia. Pitkällisten
keskustelujen ja 1990-luvun alun laman jälkeen vaikeimmin
kehitysvammaisten opetus siirtyi kehitysvammahuollosta opetustoimen
vastuulle elokuussa 1997.
Lähteet: Esteistä mahdollisuuksiin -kirja, WSOY 2006
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti