Lähihoitajan
ammattinimike on ollut olemassa 1990-luvun alusta saakka ja ammatti on
vakiintunut työelämään. Sosiaali- ja terveysalalla tarkoitetaan sekä
terveydenhuollon että sosiaalihuollon- ja työn yhteistä aluetta, jolla
lähihoitaja toimii palveluissa.
Ihmiset ovat tulleet
hoidetuiksi keskiajalle saakka omissa kodeissaan perheen, suvun ja
kyläyhteisön piirissä. Auttaminen tai ''vaivaisten holhous'' on
perustunut kristinuskolle luontaisen armeliaisuuden varaan. Jos vanha
tai vammainen oli vailla perhettä tai sukua, hänen osakseen tuli kerjuu
ja kiertolaisuus. Tämä tarkoitti, että kunnan viranomaiset tarjosivat
lapsia, vanhuksia ja vaivaisia ihmisiä taloihin elätiksi mahdollisimman
pientä ylläpitokorvausta vastaan. Tarjoustilanteet tapahtuivat toreilla
tai muilla julkisilla paikoilla. ''Vaivaisia'' käytettiin mm. kotitöissä
apuna.
Seurakunnat aloittivat köyhistä huolehtimisen,
ja 1600-luvulla ja 1700-luvun lopulla köyhäinhoito säädettiin
seurakunnille pakolliseksi.
Lääninsairaalat aloittivat toimintansa
1700- ja 1800-luvun vaihteessa. Lasarettiosastoilla hoidettiin
potilaita yleissairaalapaikoilla ja kuppaa sairastavia kuppaloissa.
Vastaanottolaitokset oli tarkoitettu mielisairaita varten.
Sairaanhoitajaksi kelpaavan tuli olla keski-ikäinen, terve, kestävä,
hiljainen, kunnollinen ja siivo naisihminen.
Ensimmäiset
valtion yleiset sairaalat syntyivät 1850-luvulla. Ennen
hoitajakoulutuksen alkua hoitajan työ oli yksilökeskeistä ihmisen
auttamista. Tietopohja oli vähäinen ja tieto perustui vaistoon,
intuitioon ja kokemukseen. Hoitamista ja lääkitsemistä oli opittu
sukupolvelta toiselle ja toimintaa ohjasi auttamisen halu ja
velvollisuuden tunto. Aiemmin myös lääkitsemisestä tienneitä naisia oli
tuomittu tai poltettu noitina ja harhaoppisina, koska parantamisen taito
saatettiin yhdistää yliluonnollisiin pahoihin voimiin.
Myös
julkisten kotihoitopalvelujen perusta muovattiin Suomen autonomian
ajalla 1800-luvulla, kun keisarillisella julistuksella vuosina 1817 ja
1822 kiellettiin kerjuu. Vaivaisholhousasetus vuodelta 1852 velvoitti
seurakunnat avustamaan köyhiä ja vaivaisia.
Helsinkiin
perustettiin vuonna 1867 Diakonissalaitos. Samassa yhteydessä
aloitettiin keskieurooppalaisen mallin mukainen diakonissakoulutus.
Hoitajia koulutettiin sairaiden ja kärsivien auttajiksi, ja he saivat
melko laajaa lääketieteellistä koulutusta anatomiassa, fysiologiassa,
ensiavussa, dieettiopissa sekä tarttuvien tautien hoidossa. Myös
ammattietiikka, hoidon periaatteiden tarkastelu sekä käytännön
harjoitukset kuuluivat opintoihin. Alusta lähtien hoidon elementit ovat
siis olleet samat kuin nykyisinkin hoitajien koulutuksessa.
Suomessa
kärsittiin 1860-luvulla nälänhädästä ja tuberkuloosi oli suuri ongelma.
Helsingin lisäksi diakonissakoulutus alkoi myös Viipurissa,
Sortavalassa ja Oulussa. 1890-luvulla alettiin palkata kiertäviä
sairaanhoitajattaria hoitamaan sairaita. Tuberkuloosihoitajat kiersivät
kodeissa opastamassa ruuanvalmistamisessa, siisteydessä ja puhtaudessa
sekä hygieniataidoissa. He huolehtivat myös terveysvalistuksesta ja
ohjasivat sairastuneita hoitoon ja lääkärin vastaanotolle.
1900-luvun
alussa sairaanhoidon koulutus maassa oli kirjavaa, ja vuonna 1919
perustettiin lääkintöhallituksen toimesta komitea, jonka tehtävä oli
koulutuksen yhtenäistäminen.
Vielä 1920-luvulla
kotisairaanhoidosta huolehtivat kiertävät terveyssisaret. Laki
terveyssisarista tuli voimaan vuonna 1944. Ammattihoitajan harjoittamana
kodinhoito alkoi Mannerheimin Lastensuojeluliiton lapsiperheiden
kotiavusta. 1930- luvulla koulutettiin ensimmäisiä kodinhoitajia ja
myöhemmin 1950-luvulla Vanhustyön keskusliiton toimesta sai alkunsa
vanhusten kotipalvelu. Myöhemmin 1950-luvulla kodinhoitajien työtä
olivat kaikki perheeseen, kodin- ja karjanpitoon liittyvät tehtävät.
Välirauhan
vuonna 1941 perustettiin Suomen Punaisen Ristin Apusisarjärjestö, joka
koulutti apusisaria sotilassairaaloihin. Myöhemmin vuonna 1957
aloitettiin apuhoitajien koulutus Helsingin diakonissalaitoksella.
Koulutuksen aloittamiseen vaikutti tällöin työvoimapula. Koulutus oli
puolentoista vuoden mittainen ja sitä edelsi puolen vuoden
työharjoittelu.
Kansanterveyslaki vuodelta 1972 ja
sosiaalihuoltolaki vuodelta 1984 ovat edellyttäneet väestön terveydestä
ja hyvinvoinnista huolehtimisen niin, että hoitajia erilaisilla
nimikkeillä on tarvittu huolehtimaan ihmisten tarpeista hyvinkin
laajasti. Vuonna 1976 koulutettuja apuhoitajia oli 18 500 ja keskiasteen
koulu-uudistuksessa vuonna 1987 aloitettiin ylioppilas- ja
peruskoulupohjaiset perushoitajakoulutukset lähes kaikissa
sairaanhoito-oppilaitoksissa. Ensimmäiset perushoitajat valmistuivat
1986.
Tutkintouudistuksessa 1990-luvun alussa haluttiin
synnyttää ammattikunta, jonka tiedot ja taidot mukautuvat erilaisiin
tilanteisiin ja tulevaisuuden tarpeisiin. Vuonna 1993 sosiaali- ja
terveysalojen peruskoulutus yhdistettiin ja aloitettiin
lähihoitajatutkintoon johtava koulutus eli lähihoitajakoulutus. Näin
väistyivät esimerkiksi nimikkeet hammashoitaja, jalkojenhoitaja,
kehitysvammaistenhoitaja, kodinhoitaja, kuntohoitaja, lastenhoitaja,
lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja, mielenterveyshoitaja,
perushoitaja ja päivähoitaja. Nimikkeet ja aikaisemman työn kohteet
voidaan tänä päivänä tunnistaa lähihoitajatutkinnon osaamisaloissa.
Lähihoitajan
työ on muuttunut ja tulee jatkossakin muuttumaan, joten valmius uuden
oppimiseen ja uudenlaiseen ajatteluun on tärkeää.
(LÄHDE: A. Suvikas, L. Laurell, P. Eskola. 2015. Elämän kulku, Lähihoitaja kasvua tukemassa. Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti