Liikunta tuokion ohjaaminen

Liikunta (Lasten liikuntaleikkien ohjaaminen 11.10.2016)

Pidin muille ryhmän opiskelijoille lasten liikuntaleikkituokion TI 11.10.2016 . (Paikalla oli Jenni P., Mari L., Pinja ja Kristiina). Ohjasin ja suunnittelin tuokion yksin.
Tuokioon kuului neljä erilaista leikkiä.
Ensimmäinen oli nimeltään ''Kuka pelkää mustekalaa?''
Leikin kuvailu:
Leikissä on rajattu alue. Tarkoitus on juosta paikasta A paikkaan B. (Esim. punaisilta tötteröiltä sinisille tötteröille/ viivalta toiselle viivalle)
Keskellä aluetta seisoo mustekala. Mustekala huutaa ''Kuka pelkää mustekalaa?'' ja silloin juoksijat huutavat ''en minä ainakaan'' ja lähtevät juoksemaan toiselle viivalle turvaan. Jos mustekala saa jonkun kiinni, hänestä tulee lisälonkero ja seuraavaksi he käsi kädessä mustekalan kanssa yrittävät saada muita kiinni. Leikki loppuu siihen, kun kaikki on saatu kiinni. Leikkiä voi halutessaan jatkaa uusilla mustekaloilla.

Toinen leikki oli nimeltään ''Kapteeni käskee''.
Leikin kuvailu:
Yksi leikkijöistä on kapteeni. Hän antaa kaikki käskyt. Jos kapteeni sanoo esimerkiksi ''kapteeni käskee taputtaa'', silloin kaikki tottelee ja taputtaa. Mutta jos kapteeni sanoo käskyn alkuun ''perämies käskee'', silloin ei kuulu totella. Leikkiä voi muokata niin, että väärin tehnyt putoaa leikistä. Näin leikin voittaja on viimeiseksi jäänyt leikkijä. Nuoremmille leikki voi olla vaikea, mutta vähän vanhemmille ehkä liian helppo.
Tässä esimerkkejä käskyistä:
  • Hypi yhdellä jalalla
  • Tee X hyppyjä
  • Mene kyykkyyn
  • Mene selälleen
  • Seiso yhdellä jalalla
  • Istu maahan
  • Nosta kädet ilmaan
  • Vilkuta
  • Kävele takaperin
  • Koske nenään
  • Pyöri ympäri
  • Koske varpaita
  • Koske lattiaan
  • Kumarra
  • Laula
  • Taputa...

Kolmas leikki oli nimeltään ''Seuraa johtajaa''.
Siinä mennään jonossa peräkkäin. Kaikki kulkevat johtajan perässä ja matkivat mitä johtaja tekee (esim. juoksee, hyppii, heiluttaa käsiä...). Hetken kuluttua johtaja vaihtuu niin, että ensimmäinen menee jonon perälle. Näin jonon toisesta henkilöstä tulee uusi johtaja. Leikki kestää niin kauan, että kaikki ovat päässeet johtajiksi. Tarvittaessa ohjaaja auttaa liikkeiden keksimisessä.

Neljäs leikki oli nimeltään ''Keho leikki''.
Siinä leikkijät kävelevät rajatulla alueella. Ohjaaja huutaa vuoronperään eri kehon osia, joita huudettuaan pitää mahdollisimman nopeasti koskea sillä kehonosalla maahan. Esimerkiksi jos ohjaaja huutaa ''peppu'', silloin peppu laitetaan maahan. Leikkiä voi muuttaa mm. tempomuutoksilla, voidaan esimerkiksi juosta kävelyn sijaan. Myös leikkijät voidaan ottaa mukaan kehonosien keksimiseen.
Lopetin leikin selinmakuuseen. Se oli hyvä tapa rauhoittaa leikkijät. Kerroin, että jäädään hetkeksi selinmakuulleen ja laitetaan silmät kiinni, ja voi rauhassa heilutella sormia ja varpaita. Näin aktiivinen leikki saadaan lopetettua rauhoittumiseen.


OMA ARVIONTI OMASTA SUORITUKSESTA:
Mielestäni ohjaukseni sujui erittäin hyvin. Ohjeeni olivat selkeitä ja äänenkäyttöni riittävän voimakasta sekä kannustavaa. Tarvittaessa tarkensin ohjeita tai näytin esimerkiksi jonkin kehonosan konkreettisesti. Lisäksi annoin hyvää positiivista palautetta koko leikkituokion ajan, ja kannustin leikkijöitä. Tarvittaessa muokkasin leikkejä leikkijöille ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Kaikille tutut leikit innostivat leikkijöitä, eikä näin kenenkään tarvinnut miettiä muistaako leikin sääntöjä. Leikkijät olivat aktiivisesti mukana ja olin hyvin kontaktissa heidän kanssaan.
Leikkituokion välineet olivat aika yksinkertaiset; minulla oli vain neljä tötteröä, jonka rajoissa kaikki leikit tapahtuivat. Aina ei siis tarvitse paljon välineitä hyvään leikkituokioon.
Pidin paljon ohjaamisesta, ja se on minulle tuttua ja varmaa uimakoulu- ja kesäleiriohjaamisten kautta. Mielestäni vahvuuksiani ovat lasten motivointi ja kannustaminen sekä hyvä äänenkäyttö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti